vineri, 3 iulie 2009

Principii de amenajare

Exista unele principii de amenjare dupa care trebuie sa te ghidezi atunci cand doresti sa captezi spiritul gradinilor japoneze. Natura este idealul pe care trebuie sa-l urmaresti. Poti sa o idealizezi, chiar sa o simbolizezi, insa nu trebuie sa creezi niciodata ceva ce natura insasi nu e in stare.

De exemplu, nu vei intalni niciodata in natura un iaz patrat, asa ca daca doresti sa realizezi o imagine japoneza nu amenaja asa ceva in gradina ta. Poti sa introduci o cascada dar nicidecum o fantana. Un alt element cheie este sa ai in vedere echilibrul, sau sumi. Trebuie sa incerci sa realizezi un peisaj "de dimensiuni mari" chiar si in cele mai mici locuri. Trebuie sa iti alegi cu foarte mare grija toate componentele in asa fel incat sa se potriveasca in spatiul aflat la dispozitie. Pietrele pot sa semnifice adevarati munti si iazurile devin lacuri. Sintagma "mai putin inseamna mai mult" a fost rostita cu siguranta pentru prima oara de catre un maestru al gradinilor.

Componentele unei gradini japoneze

Pietrele (Ishi)

Pietrele constituie scheletul unei gradini japoneze. Daca amplasezi intr-un mod reusit pietrele in gradina ta, restul amenajarii se va realiza de la sine.

Pietrele de baza sunt cele verticale inalte, verticale si joase, cele arcuite, cele inclinate si cele orizontale. De obicei aceste pietre sunt asezate in triade, insa aceasta nu este o regula generala. Doua pietre similare (de exemplu doua pietre verticale si inalte sau doua inclinate), una dintre ele fiind putin mai mica decat cealalta, pot fi pozitionate impreuna, simbolizand masculinul si femininul, insa, totusi, de obicei se folosesc grupuri de cate trei, cinci sau sapte pietre.

Trebuie sa eviti cele trei Pietre Malefice, si anume, Piatra Mortului ( o piatra care in mod evident este una verticala si este folosita intr-o pozitie orizontala, sau invers), Piatra Bolnava (cu varful diform), si Piatra Cersetorului (o piatra ce nu are nici o legatura cu celelalte din gradina).

Foloseste doar cate o singura piatra din fiecare categorie in orice grup. Pietrele pot fi folosite cu rol de sculpturi, sau pot avea functii bine stabilite precum carari sau poduri de piatra.

Cararea simbolizeaza calatoria in viata, si chiar exista cateva tipuri de pietre ce au semnificatii particulare in cadrul acesteia. De exemplu, o piatra mult mai lata decat celelalte, ne invita sa pasim pe ea cu ambele picioare si sa ne oprim pentru a putea admira peisajul.

Apa (Mizu)

In gradinile japoneze apa constituie o componenta nelipsita. Imaginea si sunetul curgerii sale inexorabile ne reamintesc de trecerea necrutatoare a timpului. Deseori este amplasat un pod ce trece peste apa. La fel ca si cararea, podul semnifica o calatorie. Cuvantul pentru pod, hashi, semnifica in acelasi timp si margine. Podurile sunt simboluri ale trecerii dintr-o lume in alta, o tema ce se regaseste in intreaga arta japoneza.

Plantele (Shokobutsu)

Cu toate ca plantele joaca un rol secundar fata de pietre, ele constituie, totusi, elemente de interes major in elaborarea oricarei gradini japoneze. In timp ce pietrele reprezinta permanenta neschimbatoare, copacii, tufele si plantele perene contribuie la expunerea trecerii fiecarui anotimp.

In momentul in care stilul gradinilor japoneze a primit o puternica influenta Zen, s-a constatat o renuntare la gazon si plante perene. Traditia a limitat gama de plante la o lista foarte redusa, insa in Japonia moderna, designerii cauta sa extinda din nou spectrul de plante folosite. Este important de notat faptul ca sunt folosite plante de origine locala; este de prost gust sa se foloseasca plante exotice atragatoare. In timp ce anumiti copaci si arbusti evoca imediat o gradina japoneza (pin, bambus, cires, artar), ar trebuie totusi sa avem in vedere si includerea unor plante care ne ofera placere. Daca alegi plante perene cu rol de tema dominanta si incluzi si unele accente colorate prin intermediul unor plante cu flori frumoase, vei realiza cu succes imaginea unei gradini japoneze.

Ornamentele (Tenkebutsu)

Atunci cand ne gandim la o gradina japoneza primul lucru care ne vine in minte este un felinar de piatra. In timp ce acesta poate constitui un element sculptural deosebit, nu reprezinta totusi un obiect indispensabil. Este foarte important sa ai in vedere faptul ca ornamentul este subordonat gradinii si nu invers. Felinarele si iazurile ar trebui folosite ca elemente arhitecturale doar atunci cand sunt necesare puncte de interes vizual in cadrul amenajarii de ansamblu.

Exista trei tipuri principale de felinare japoneze, care la randul lor prezinta o serie de variatiuni. Stilul Kasuga consta intr-un felinar foarte oficial, vertical cu o baza de piatra. Aceasta baza este elementul ce il deosebeste de stilul Oribe, in care soclul este ingropat in pamant. Cel de-al treilea stil este Yukimi, acesta caracterizandu-se prin faptul ca felinarul este amplasat pe picioare scurte in locul unui soclu.

Atunci cand alegi felinarele trebuie sa iei in considerare cat de oficiala este gradina ta. Cu cat o gradina este mai neoficiala, cu atat mai neoficiale trebuie sa fie si ornamentele.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu